Date
24 November 2017
Members of the Independent Commentators Association, including Bruce Lui (front row, left), accuse the book Insight on Occupy Central (right) of distorting the truth. Photos: RTHK, Internet
Members of the Independent Commentators Association, including Bruce Lui (front row, left), accuse the book Insight on Occupy Central (right) of distorting the truth. Photos: RTHK, Internet

HK group denies book’s US funding claim, seeks apology

A Hong Kong non-profit group has demanded a retraction and an apology from the writer and publisher of a book about the Occupy Central Movement, who accused it of being a United States-funded organization.

The Independent Commentators Association, a group of newspaper writers and broadcasters, said the book Insight on Occupy Central distorts the truth by saying that the group was funded by the National Endowment for Democracy (NED), a private group that promotes democracy abroad and receives funding from the US Congress.

The book was written by Kwan Sau-king and published by Joint Publishing (HK) in February.

The Commentators Association, through its lawyer, has sent formal letters to the book’s author and publisher demanding that corrections be made and an apology be published in newspapers, Apple Daily reported, citing a statement from the group.

The group also wants the publisher to retrieve copies of the book from stores and other outlets and delete the allegedly false statements before it can be re-published.

Kwan, who uses the pen name Yu Fei, said on page 57 of the book that former TVB reporter Bruce Lui is not only a senior lecturer at Hong Kong Baptist University’s Department of Journalism but also a member of the association that was funded by NED.  

Kwan has contributed articles in pro-Beijing newspaper Ta Kung Pao.

Lui, convenor of the association, said the group gets its funding from fees from its 30 members and fees given by schools and other organizations that invite them for lectures.  

He said the group has never received any funding or donation from overseas, let alone from NED.

To protect its reputation, the association said it wants an apology published in newspapers within seven days.

The publisher said it had not yet received the group’s demand letter. Kwan declined to comment.

– Contact us at [email protected]

TL/AC/CG

EJI Weekly Newsletter

Please click here to unsubscribe